יום שני, 6 באוגוסט 2012

הערכה חלופית

בחרתי לעסוק ברשומה זו בהערכה חלופית בעקבות דיון שהתפתח היום בשיעור "הערכת טכנולוגיות מידע וידע".
ראשית אבהיר את המושג : הערכה  במסגרת חינוכית מתייחסת לאופן שבו מערכים את התלמיד. הערכה חלופית הינה חלופה להערכה המסורתית  המבחן. למעשה מדובר באמצעי הערכה הנוספים למבחן.
מתוך נקודת הנחה שמבחן לרוב מודד את יכולת זכירת החומר ואילו הערכה אמורה לבחון יכולות נוספות כמו הבנה יישום ועוד..
בנוסף בכיתה ישנה שונות בין התלמידים ולא ניתן להעריך את כל התלמידים בעלי אינטליגנציות מרובות וסגנונות חשיבה שונים באמצעות כלי זהה.

הערכה חלופית מתרחשת בכל תהליך הלמידה היא חלק מתהליך ההוראה  בניגוד להערכה המסורתית המתרחשת לרוב בסוף הלמידה. הערכה חלופית אמורה להתייחס להיבטים שונים שכלל לא נחשבו בהערכה המסורתית כמו: היבטים רגשיים וחברתיים.

חשוב לציין שהערכה החלופית אינה שוללת מבחנים אך לצד המבחנים ישנן אפשרויות נוספות כמו: כתיבת עבודות חקר, מטלות שונות במהלך הלמידה, המחזה, הכנת משחקים, בנית דגמים.
הערכה חלופית מתאימה ללמידה על פי פדגוגיה חדשנית, היא אמורה להיות חלק מתהליך ההוראה. כל כך נכון ליישם את רעיון הערכה החלופית ובכל זאת עדין ברוב בתי הספר הערכה המיושמת היא הערכה המסורתית.

מדוע? הסיבה שעלתה בדיון בכיתה היא: שלמרות הניסיון להתחדש עדין כל מערכת החינוך מתבססת על הערכה המסורתית: מבחני מיצב, מבחני בגרות ..

התרומה שלי לדיון בכיתה הייתה: שלמרות התובענות שנדרשת מאתנו: מבחני תחילת שנה, אמצע, סוף, מבחנים השוואתיים, מיצבים וכו'...
עדין בחלקת האלוהים הקטנה שלנו-בכיתה כשהדלת נסגרת למרות הדרישות המסורתיות  אפשר לחדש, לשנות, ללמד אחרת ולהעריך את תהליך הלמידה אחרת בהערכה חלופית.

נעזרתי באתר של ברנקו ויס



                                   
                                    
                                           
                                 

                                                        

.

.

.






6 תגובות:

  1. שלום
    אני כעבייה מיסון לומדת לתואר שני במכללת המרכז כמטלת קורס לתקשוב נתבקשנו לעיין בבלוגים ולכתוב תגובה על בלוג שהתחברנו אליו.
    התחברתי לנושא של הערכה חילופית ,כי אני מאמינה שצריכים לעשות שינוי בנושא ההערכה בתוך בית הספר.אני מאמינה שלא צריך לבטל את המבחן אבל לצד המבחן צריך להיות גם עבודות /מטלות ופרוייקטים.
    אבל לצערי הרב עוד אין יישום מלא לנושא זה בתוך בתי הספר ,חלק גדול נדבק לשיטה הישנה רק מבחן הוא הקובע

    השבמחק
  2. שלום שלך כעביה מיסון! ראשית אני מודה לך על התגובה וההתייחסות . כמובן כפי שאת כתבת וגם אני, אנחנו לא מבטלות את המבחנים אבל הם לא יכולים להמשיך להיות אמצעי הערכה יחיד ועיקרי. מה שמעניין הוא שבכל השיחות שאני מנהלת עם עמיתים בנושא, רובם חושבים כך ובכל זאת השיטה המקובעת של מבחנים החל מכיתה א' (אולי כבר בגן..) ועד יב' והאוניברסיטה היא אותה שיטה - מבחנים!! חבל.. בואי נהיה אופטימיים אולי זה ישתנה!!

    השבמחק
  3. היי ליאורה,
    שמי רוית בקרמן, לומדת לתואר שני במכללה וכחלק ממשימות הקורס לתקשוב התבקשנו להגיב לבלוגים. חיפשתי לעצמי בלוג שידבר אליי ושבו ארגיש איזשהי תחושה של שותפות לדעות או למחשבות. כשפתחתי את הבלוג שלך מיד הרגשתי שזה הבלוג שחיפשתי. בקורס אחר אותו אני עושה אנחנו צריכים להגיש מטלה בנושא הערכת תלמידים. נושא שנוגע, נראה לי, לכולנו (המורים). מאוד התחברתי לדעתך בעניין הערכה חלופית. גם אני כמוך חושבת שחייבים לשנות את גישת ההערכה המסורתית ולעבור יותר ויותר להערכה חלופית, שתפחית את הלחץ מהלומדים ותוביל אותם ללמידה משמעותית יותר. כמובן שאינני מבטלת את הערכה המסורתית וכן יש להמשיך ולבחון את תלמידנו, אך אני ממש מאמינה שבדרכים החלופיות נוכל להעריכם בדרך נוספת שתאפשר גם לחלשים לא להשאר מאחור. העומס הרב המוטל עלינו בוודאי שלא יפחת בדרך זו, אך השינוי שהוא יגרום לדעתי, יהיה משמעותי כל כך, ונוכל לראות את התקדמות תלמידנו והרי לשם כך אנו נמצאים לא?
    רוית

    השבמחק
  4. שלום רוית! ראשית אני מודה לך על ההתייחסות. מאד משמח אותי שאת מתחברת לדעתי בנושא הערכה חלופית. כפי שכתבת: הערכה חלופית לא תקל על עבודת המורים להפך... אך באמצעותה נענה לשונות, הערכה תהיה משמעותית יותר תקדם ותעודד את תלמידנו.
    נכון... לשם כך אנו נמצאים!!!

    השבמחק
  5. ליאורה שלום,
    שמי דנה ואני לומדת תואר שני במגמת ניהול מערכות חינוך. כחלק ממטלות הקורס תקשוב ולמידה נדרשנו להגיב לבלוגים. עיינתי במספר בלוגים ומצאתי לנכון להגיב לפוסט האחרון שפרסמת משום שהנושא רלוונטי מאוד עבורי. בעבודתי אני חובשת שני כובעים, מורה לחינוך מיוחד ומורה מקצועית למתמטיקה. בתור מורה לחינוך מיוחד יש לי את כל הלגיטימציה להשתמש בהערכה חלופית: בחינה בעל פה, הערכה על פי תוצרים, הערכה על פי שיחה ודיון, הערכה על פי תצפיות ועוד, גם ללא ציון מספרי ואילו בתור מורה למתמטיקה לרוב ההערכה מתבצעת על פי המבחנים והבחנים ללא אפשרות הערכה אחרת. אני מוצאת את עצמי מתוסכלת מכיוון שידוע לי שיש אפשרויות הערכה נוספות אך מכיוון שהילד לא הוגדר כחריג או שונה אין לי גמישות לגבי הערכתו(לפחות הסופית בתעודה). מה שמקשה עליי יותר זו העובדה שהלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות של עד שישה תלמידים כך שאני מצליחה להגיע לכל תלמיד, לחוש אותו ואת התקדמותו אך הציון והערכה הסופיים הם רק על פי המבחנים המסורתיים ואולי הערה מילולית קצרה בצד. תודה רבה, דנה

    השבמחק
  6. דנה שלום לך!! תודה רבה לך על ההתייחסות .אני חושבת שזה רעיון נפלא למטלת קורס בחזקת "זה נהנה וזה לא חסר" בתנאי שאכן אתם נהנים לגלוש בין בלוגיים,לבחור למי ועל מה להתייחס.
    ולענייננו בעיני אין הבדל בין חינוך מיוחד לחינוך רגיל כל ילד הוא אחד יחיד ומיוחד. חשוב שאנחנו נאמין בזה ובעיקר נגרום לילד לחשוב שהוא כזה והדרך לאתגר את התלמיד שלנו: לאפשר לו לחוות הצלחות. איזה יופי שאת יכולה להגיע לכל תלמיד, לחוש אותו לראות את ההתקדמות שלו ולכן גם להעריך בדרך המתאימה לו. מגיע לתלמידים שלנו יחס אחר ולכן השינוי צריך לבוא, כנראה מאיתנו המאמינים בדרך אחרת ובעניין שלנו בהערכה חלופית.

    השבמחק