יום שלישי, 11 בספטמבר 2012

מחקר פעולה


במסגרת קורס הערכת טכנולוגית מידע וידע התבקשנו להגיש עבודת סיום -תכנון מחקר פעולה . כדי להבין במה מדובר עיינתי במקורות מידע שונים העוסקים בנושא ,מחקר פעולה מוגדר כמחקר איכותני.הוא סוג של תהליך התערבות, תהליך מובנה ומבוקר לשם יצירת שינוי . בתחום החינוך הוא מחקר דינמי, מעגלי המתחיל בזיהוי של בעיה לשם שינוי העשייה החינוכית ושיפורה.ומסתיים בזיהוי של בעיה חדשה. מחקר פעולה היינו סוג של מחקר עצמי ורפלקטיבי החוקר הוא כלי המחקר העיקרי המעורב ישירות בפעילות הנחקרת. מחקר פעולה נעשה בצורה שיטתית ורפלקטיבית. בעבר היתה התנגדות בקרב אנשי האקדמיה לקבל את מחקר פעולה כתהליך מחקרי לגיטימי לקבלת תואר תוך כדי"גלישה" וניסיון להבין  מהו מחקר פעולה ההשלכות על העולם האקדמי המסורתי ועל אנשי החינוך בשטח  נתקלתי במאמר של ד"ר איתי זמרין  מורים חוקרים את עצמם – מאמר מקוצר   המאמר מגן, בין השאר, על התפיסה המחקרית אקדמית של "מחקר הפעולה" כמחקר חינוכי אקדמי לכל דבר ועניין ובתנאי, שהוא נערך במתודולוגיות ראויות, המוכרות בעולם המחקרי האקדמי העכשווי והן ניתנות באופן חלקי להסבה והתאמה לדפוסי המחקר הנאראטיבי ו"מחקר הפעולה" בכלל זה. (זמרן 2009 )

בתחום "מחקר הפעולה" בחינוך, החוקר הוא יוזם המחקר, הוא המעצב אותו מתוך עניין אישי
ומנקודת מבטו שלו, וכל זאת כדי להגיע להבנה מלאה של בעיות ושאלות, שהוא נתקל בהן במהלך
עבודתו והוא מרגיש חובה לעצמו להתמודד איתן. המחקר נובע מצורך,מבעיה כלשהי ועצם המחקר עשוי להוביל לפתרון או לפחות התמודדות עם הבעיה.

Pamela lomax  במאמרה העוסק בסטנדרטים וקריטריונים להערכת "מחקר פעולה במסגרת קורס אקדמי נושא תואר",מציינת שמחקר הפעולה יעזור לאיש השדה:
1. להבהיר את הערכים החינוכיים אותם גבש בעקבות התובנות החדשות, שרכש בתהליך המחקר,והוא יעמיד אותם בעבודתו העתידית מנגד לערכים חינוכיים, שהאמין בהם ופעל על פיהם קודם לכן בעבודתו בשדה אבל כבר אז חשב, שיש לבחון אותם מחדש ואכן כך נהג.
2 . להעצים את האפקטיביות של הפעילות המקצועית העתידית בהוראה, או בכל תחום אחר בחינוך, שעה שהוא יממש הלכה למעשה אותם ערכים שהצהיר עליהם.
3. המחקר ודוח המחקר יעזרו לדחוף קדימה תכניות חדשות לשם שינוי. (pp 10-11 Lomax 1994)

סוגית מחקר פעולה רתקה וענינה אותי, מעניין היה לקרוא את דברי המקטרגים וכמובן הזדהיתי עם
המסנגרים. חשתי שנתינת לגיטימציה למחקר פעולה הינה הכרה באחריות הכבדה של המורה
בשטח ולסוגיות הרבות בהן עוסק בחינוך והוראה.

מחקר פעולה  "מאפשר למורה ולאיש החינוך לבחון את מידת האמינות של החשיבה האינטואיטיבית ואולי אף של ה"פעולות", שננקטו בעקבותיה" (זמרין 2009).

מחקר פעולה מכבד את המורה את החשיבה  הניסיון והאינטואיציה שלו.אני חשה זכות ואתגר להתמודד עם תכנון מחקר פעולה בשלב זה ואולי בעתיד לבצע מחקר פעולה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה