יום שלישי, 21 באוגוסט 2012

מורה טוב הוא מורה טוב



היום בשיעור:  "הערכת טכנולוגיה מידע וידע"\ליאת איל  צפינו בהרצאה שהרשימה וריגשה אותי
חשוב לי לצרף את הסרטון לבלוג שלי:



מדובר במורה מעניינת , מאתגרת, מורה טובה!

כשמדובר במורה טוב\ה אין ספק שמדובר באדם שעוסק בניסוי וטעייה, באדם ששם לב, לפרטים שבודק את עצמו שמקיים חשיבה רפלקטיבית –חקירה יום יומית.

בבלוג של אריאלה לונברג  l

מצאתי נקודות נוספות משמעותיות לתפקד כמורה\אדם טוב
אני מפרטת חלק מהרעיונות עם  מעט תוספות ופרשנות שלי:

1.    נכונות להתנסות ולקחת סיכונים- גם במחיר של כישלון, כי הרי מי שלא מנסה לעולם לא יכשל אך לעומת זאת גם לא יצליח!
2.    גם אם נגעת בתלמיד אחד- כבר זה שווה , גם אם כל השאר נכשל.
3.    יכולת להיות יצרתי וגמיש  לשנות את מה שהצליח מאד  בעבר אך כבר אינו רלוונטי-פתיחות לשינוי פרדיגמות.
4.    נכונות להיות זה שאיננו יודע הכל, לתת לתלמידים לעתים להוביל זה לא מהוה איום על תפקיד המורה כמנהיג בכיתה,המורה עדין מכיר את השטח ויודע על מה להצביע ולהאיר אך באותו זמן חייב לאפשר לכל אחד מתלמידיו להבנות את המשמעות שלו בדרך הייחודית שלו.
5.    מאפשר לעצמו פיתוח מקצועי, שיח עמיתים ,לחקור ולדון לעומק בנושאים מגוונים רלוונטים .
6.    אהבת המקצוע, לאהוב לחקור עולמות חדשים עם אנשים אחרים עם אנשים צעירים ולעזור להם בדרכם.

מאד פשטני לכתוב רשימה של מספר רעיונות, תכונות, כישורים, יכולות... ולציין שהם אלו
שהופכים מורה למורה טוב...
לא הזכרתי קורטוב  של חמלה, וטוב לב ותקשורת טובה עם הסביבה..
 וניתן להוסיף עוד ועוד לרשימה.. ובכל זאת הרעיונות שפרטתי ראויים למחשבה וחשיבה רפלקטיבית  של כל מורה .










5 תגובות:

  1. ליאורה שלום, נתקלתי בדברים שלך די במקרה... (טוב, חייבת להודות לא ממש במקרה), חיפשתי אותך... סתם כדי להיזכר... איזה פרץ נוסטלגיה פתאומי...

    קראתי את הדברים שכתבת לגבי הנקודות/המאפיינים/התכונות של מורה טוב. לא יכולתי שלא להסכים עם כל מילה שכתבת ובעיקר עם המילים הבאות "גם אם נגעת בתלמיד אחד כבר זה שווה...לא הזכרתי קורטוב של חמלה, וטוב לב ותקשורת טובה עם הסביבה."

    כתבת גם ש"זה מאוד פשטני לכתוב רשימה של מספר רעיונות, תכונות, כישורים יכולות ולציין שהם אלו שהופכים מורה למורה טוב."

    אני מסכימה איתך עם כל מילה ואני יודעת על בשרי, או יותר נכון על ליבי שדבריך הם לא רק מילים. אני זכיתי להיות "תלמידה שנגעת בה" (אחת מיני רבות אני מניחה),

    היום אני מורה בעצמי וחושבת לאחרונה לא פעם עד כמה אנחנו, כבני אדם וכמורים בפרט לפעמים אין לנו ולו קצה קצהו של מושג מה עושים המעשים ה"קטנים", מה עושות המילים הקטנות שלנו, הנגיעות הקטנות-גדולות שלנו בלבבות התלמידים, לאן הם לוקחים ומה אנחנו עשינו כדי לבנות אדם.

    היום אני מורה בעצמי ואני נושאת עמי מילים, משפטים ושאר מיני דברים שלמדתי ממך, ליאורה, ואני מעבירה אותם הלאה, לתלמידיי, מספרת שאי שם בכיתה ג'(לפני 22 שנה) הייתה לי מורה טובה באמת, כזו שכמאמר המשפט הייתה והיא עדיין (אפילו מבלי לדעת זאת) מורה טובה - מורה לחיים.

    אני יודעת שהרשימה שלך של רעיונות, תכונות, כישורים ויכולות היא לא פשטנית, בכלל לא פשטנית, היא מעשים ומילים ונגיעות... שמלמדות בעיקר משפט שכתבתי פעם שהמילים הקטנות הן שעושות את הרגעים הקטנים שגורמים ללב להרגיש גדול כל כך...

    לא יודעת אם את זוכרת אותי, קוראים לי אורלי ברגשטיין, היית מחנכת שלי בכיתות ג'-ד' בקיבוץ חצרים... לפני 22 שנה, חיפשתי סתם, פרץ של נוסטלגיה ומצאתי את הדברים שכתבת, הייתי חייבת לכתוב לך - כתלמידה לשעבר, כמורה בהווה וכבן אדם.

    שתהיה שנה נפלאה...
    אורלי ברגשטיין
    נ.ב אשמח לקבל את המייל שלך, חייבת לשלוח לך סיפור שכתבתי לפני 4 שנים... שהוא הוכחה... אחת מיני רבות אני מניחה, ש"נגעת בתלמידה..." לפחות על עצמי אני יכולה להעיד, בוודאות... 

    השבמחק
    תשובות
    1. אורלי הי!!
      ריגשת אותי עד דמעות!!! כמובן שאני זוכרת אותך! זו זכות גדולה,מתנה אמתית לקבל מתלמידה אחרי כל כך הרבה שנים מילים חמות ומרגשות כל כך! משמח אותי שאת, אדם טוב ורגיש כפי שאני זוכרת אותך, בחרת לעסוק בחינוך תחום שזקוק לאנשים טובים.כפי שכתבת אנחנו באמת לא יודעים עד כמה המילים והמעשים שלנו עשויים להשפיע בחינוך כמו בהורות אנחנו משתדלים לעשות את הכי טוב שאנחנו יודעים ברור שמי שעושה, מי שנמצא שם במקום החשוב ביותר בעיני בחינוך גם עושה טעויות... אני מודה לך מקרב לב על מילותיך. מאחלת לך שתזכי לשמוע מילים שכאלו מתלמידיך (מתלמידה אחת זה מספק ומצדיק את הבחירה בחינוך...) אשמח להיות איתך בקשר מאחלת לך הצלחה בחינוך ובחיים בכלל אני מחכה לקבל את הסיפור שהזכרת... המייל שלי: liorawarach@gmail.com
      תודה ולהתראות ליאורה

      מחק
  2. ליאורה יקרה,
    ראשית, אודה על האמת שלא רק את עינך הרטיבו הדמעות בעת קריאת תגובתה של אורלי ברגשטיין. מיותר לציין שאני מסכימה עם כל מילה שנכתבה על ידך בבלוג אך חשוב לי מאוד לציין, את אשר אמרתי לך בע"פ יותר מפעם אחת. כאימא לאחד מתלמידיך לשעבר, אשר "אינו חוסך שבטו" כלפי הסביבה בכלל ומוריו בפרט, מבקשת לציין כי דבריה של אורלי משקפים במידה רבה דברי בני וחבריו! לא אגזים אם אומר שקיים קוצנזוס בין החברים (וכנראה שלא רק ביניהם) על היותך מורה ובעיקר אדם נפלא. אשרי מערכת החינוך ואשרי התלמידים שזכו למורה כמוך!!! מאחלת לך וגם למערכת החינוך, עוד שנים רבות של עשייה. בהצלחה בתפקידך החדש כרכזת אשכול -משוכנעת כי תצליחי! שנה נהדרת! שרון אשל-אלוני

    השבמחק
  3. שרון יקירתי!!
    הגזמת..... אבל ממש תודה.... מאד נעים לקבל מילים טובות את הרי מורה ואת מכירה את ההתלבטויות, וחשבון הנפש אחרי כל שיעור התחושה של האם עשיתי נכון? או לא!! נכון שבמהלך השנים והניסיון זה פוחת, אך אנו באמת לא מבינים (בעיקר מבינות) אם יש לנו השפעה ואיזו השפעה??!! אז תודה רבה שרון בעיקר בימים אלו שאני בשנה שנייה מחוץ למערכת וחושבת לעצמי מידי פעם האם אני מסוגלת לחזור? האם אני עדין רלוונטית? וכ'ו.... ולך אני מאחלת כמובן שנה מצוינת לא קשה מידי עם הלימודים והחינוך.. חבל לי שהיו לך כמה חיבורים לא מוצלחים נראה לי שיכולת להשתלב בצוות שלנו ואפילו להנות מהמטלות!
    "כמעט" - ת ו ד ה ליאורה

    השבמחק
  4. ליאורי יקרה!
    אני עושה נסיון לכתוב לך תגובה מקווה שיצליח.
    אין ספק שהמילים שזכית לקבל מתלמידתך לשעבר - אורלי. ומאמא לתלמיד שלך לשעבר - שרון, הן מגיעות לך ואת ראוייה לכל מילה בזכות ולא בחסד. הרבה עמל, מחשבה ויצירתיות לצד נתינה ויכולת הכלה של כל ילד וילד מלווים אותך בעבודתך לאורך השנים. ואני עדה לכך מקרוב. אז אל תצטנעי, זה מגיע לך ואת יכולה להיות גאה. אכן מאד מרגש!!!!
    אורנה

    השבמחק