יום שלישי, 1 במאי 2012

קונסטרוקטיביזם




בבית הספר בו אני מלמדת מלמדים עפ"י שיטת הנושאים.  אני מזכירה את זה כמעט בכל הזדמנות שיש לי. היה לי ברור שגם הבלוג שלי יאלץ "לשאת על גבו" את התובנות שלי לגבי שיטת לימוד זו. עקרונות השיטה: קשר לחיי המציאות. דגש על איכות הדעת ולא הכמות. התלמיד אינו מושא הלמידה אלא אחראי לה. יש תהליך של איתור בעיות ופתרונן. קיימת מחויבות למבנה הדעת. נעשה שימוש במשאבי למידה מגוונים. עבודה עצמאית והתאמה לקצב אישי. טיפוח מיומנויות לשם פיתוח לומד עצמאי. יסודות מעשיים בלמידה. עניין הילד כעקרון דידקטי. הכיתה כיחידה חינוכית חברתית. למידה בפרקי זמן מוגדרים, קימת תכנית אורך לשש שנים.


למעשה הוראה אינטגרטיבית, הוראה רב תחומית, הוראה עפ"י נושאים  - שמות שונים להוראה המדגישה את הקשרים הטבעיים האמתיים בין תכנים בנושא מסוים שמקורם במקצועות שונים, לדוגמא נושא המים- ניתן ללמוד רק במסגרת שיעור מדעים על תכונות המים,  אך נכון יותר ללמוד על המים  גם בהיבט הגאוגרפי: מקורות המים, מצב המים בארצנו, מעקב אחר משקעים .בהיבט הספרותי- שירים וסיפורים על המים וכד'. הפעילויות הלימודיות האופייניות להוראה בין-תחומית, רלוונטיות לחיי התלמידים וקשורות להתנסויות משמעותיות, שהתלמידים אחראיים לביצוען. ההוראה על פי נושאים מיישמת תיאוריות למידה המתמקדות בתלמידים, בצורכיהם וביכולתם, כגון: התיאוריה בדבר האינטליגנציות המרובות או התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית. הכרתי את המושג קונסטרוקטיביזם בעבר, אך לימדתי והאמנתי בגישה יותר ממקום אינטואיטיבי.


אני מרגישה שבשנה הנוכחית במהלך הלימודים  תוך כדי קריאת מאמרים והכנת עבודות הבנתי את משמעות הגישה ,קבלתי חיזוק תאורתי לתפיסה החינוכית ודרך ההוראה שלי. הטכנולוגיה והתקשוב הם אמצעים שעשויים לשפר ולקדם את שיטת הנושאים. המידע הרב והנגיש בכל תחום, יקדם את התלמידים  בתנאי שהמורים יכוונו וינחו ידאגו  לא לשלוח את התלמידים לים הסוער ללא גלגל הצלה למרות שהילדים כלל לא חוששים ומוכנים לקפוץ למים גם כשאינם יודעים לשחות.


אני מתלבטת ביני לבין עצמי  מה חשוב להקנות לדור הבא של המורים,  המה?? או האיך?? דהיינו מה ללמד בכל נושא, ליצור לכל נושא  מאגר של טקסטים ספרותיים, מאגר משימות חקר, מאגר של פעילויות חווייתיות וכו' או  לחלופין לטפח את ה"איך" להכיר את התאוריה, להבין את משמעותה, להכיר ביתרונות והחסרונות, ללמד מתוך הבנה ואמונה בתפיסה הקונסטרוקטיביסטית. אולי מורה מתחיל זקוק גם  וגם - למה ולאיך!!!  המשכיות ההוראה בשיטת הנושאים מעסיקה אותי מכמה סיבות: ראשית הדור שלימד אותי ואת בני גילי כבר  לא בבית הספר, חלק מבני דורי  מתחילים לפרוש. משרד החינוך מכתיב תוכנית לימודים. מדברים על פדגוגיה חדשנית אך בפועל משרד החינוך מפעיל מערכת פיקוח תובענית ,אינו פתוח לשינויים ועוד פחות לשינויים המגעים מהשטח.  מה ומי לומדים היום בסמינרים להכשרת מורים אינני יודעת. מקווה שבית הספר שלי ישכיל לשמור על הייחוד שלו ובתי ספר נוספים יצטרפו להוראה אינטגרטיבית\רב תחומית\נושאית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה